راز چپ دست‌ها فاش شد

left-hand

 محققان دانشگاه روهر آلمان دریافتند علت چپ دست یا راست دست بودن افراد عملکرد نخاع آن‌ها در دوران جنینی است و این وضعیت ربطی به مغز ندارد

 به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، پیش از این محققان مختلف به این نتیجه رسیده بودند که چپ دست یا راست دست بودن افراد به نامتقارنی دو نیمکره مغز آن‌ها بستگی دارد؛ اما محققان آلمانی دریافتند اولویت استفاده از دست چپ یا راست در هشت هفتگی جنین و در نخاع آن مشخص می‌شود و در هفته سیزدهم بارداری با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص است.

 

حرکات دست و بازو توسط غشای حرکتی مغز کنترل می‌شود. این غشا سیگنال‌های مربوطه را به نخاع ارسال می‌کند تا در آنجا به دستورالعمل‌های حرکتی تبدیل شوند. با وجود این در مراحل اولیه رشد جنین غشای حرکتی مغز با نخاع ارتباط ندارد و پس از تشکیل پیش‌سازهای دست در رحم برقرار می‌شود.

 

محققان برای اثبات این نظریه، بیان ژن نخاع را بین هفته هشتم تا دوازدهم بارداری تحلیل کردند و در بخش‌هایی از نخاع جنین که حرکات بازو و پا را کنترل می‌کنند، تفاوت‌های مهمی بین جنین‌های چپ دست و راست دست شناسایی کردند.

 

همچنین محققان علت فعالیت‌های ژنتیکی نامتقارن را ردیابی کرده و عوامل اپی‌ژنیکی را شناسایی کردند که منتهی به آنزیم‌هایی می‌شود که گروه‌های متیل (گروهی که از پیوند شیمیایی یک اتم کربن با سه اتم هیدروژن تشکیل شده‌است) را به دی‌ان‌ای متصل می‌کنند و موجب کاهش قابلیت بازخوانی ژن‌ها شده یا بر این قابلیت اثر می‌گذارند. اپی ژنیک به تغییرات خارجی دی‌ان‌ای اشاره دارد که ژن را خاموش یا روشن می کنند. این تغییرات توالی دی‌ان‌ای را تغییر نمی دهند، بلکه بر نحوه بیان ژن تاثیر می گذارند.

 

نتایج این تحقیقات نشان داد این پدیده در قسمت چپ و راست نخاع به اشکال متفاوتی به‌وقوع می‌پیوندد و در نتیجه فعالیت ژن‌ها در دو طرف نخاع با یکدیگر متفاوت است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه eLife‌ منتشر شده است.

اگر نمی‌توانید صدای جویدن دیگران را تحمل کنید، مشکل از مغز شما است

 

misophonia

برخی از افراد با شنیدن کوچک‌ترین صداها در اطراف خود عصبی می‌شوند. دانشمندان دریافته‌اند که دلیل این عصبانیت، تفاوت در ساختار و عملکرد مغز آن‌ها است.

صدای جویدن، هورت کشیدن، روی میز زدن یا وزوز کردن دیگران می‌تواند برخی از افراد را کلافه کند. دانشمندان دریافته‌اند که دلیل این مشکل عجیب در «سیم‌کشی» عصبی مغز نهفته است.

این مشکل که میسوفونیا (misophonia) نام دارد، احساسات و حالت‌های غیرمعمولی را بیان می‌کند که در وجود برخی ما در هنگام شنیدن بعضی از صداهای تکراری و خاص در اطرافمان پدید می‌آید. افراد درگیر با چنین مشکلاتی، احساس ناراحتی می‌کنند و حتی با شنیدن صدای دکمه‌های کیبورد کامپیوتر، باز کردن پاکت چیپس و ملچ‌وملوچ کردن هم عصبانی می‌شوند.

بااینکه این بیماری از سال ۲۰۰۰ تاکنون شناخته شده است؛ اما تحقیقات در مورد دلیل و شیوع آن همچنان ادامه دارد. معیار مشخصی برای دسته‌بندی این بیماری در میان بیماری‌های ذهنی وجود ندارد و افرادی که چنین مشکلی را تجربه می‌کنند، معمولاً چندان جدی گرفته نمی‌شوند.

بااین‌حال، یک مطالعه‌ی منتشرشده در مجله‌ی روانشناسی بالینی در سال ۲۰۱۴، نشان می‌دهد این بیماری می‌تواند حدود ۲۰ درصد از افراد را درگیر خود کند. مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۱۵ مدعی شده است که این بیماری می‌تواند با اختلال وسواس فکری (OCD) و اضطراب مرتبط باشد و به‌طور بالقوه یک اختلال در نوع خود محسوب می‌شود.

اکنون تیمی از محققان دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا شواهدی از تغییرات در لُب قدامی مغز یافته‌اند که می‌تواند دلیل این واکنش احساسی ناشی از تولید صدا باشد. در این تحقیق، آزمایشی روی ۲۰ داوطلب که تجربه‌ی چنین اختلالی داشته‌اند، انجام شد: از آن‌ها خواسته شد به صداهای خنثی و تکراری نظیر صدای جوش‌ آمدن کتری، صداهای ناراحت‌کننده‌ای مانند گریه‌ی بچه و صداهای تحریک‌کننده مانند صدای نفس‌ کشیدن و جویدن گوش کنند.

پس از این آزمایش، واکنش‌های عصبی و روانی آن‌ها با ۲۲ نفر داوطلب دیگر که تجربه‌ی بیماری misophonia نداشتند، مقایسه شد. هیچ‌کدام از دو گروه واکنش خاصی به صداهای خنثی یا ناراحت‌کننده نشان ندادند؛ بااین‌حال، زمانی که نوبت به صداهای تحریک‌کننده رسید، گروه اول با افزایش شدید ضربان قلب و رسانایی پوست مواجه شدند.

اسکن‌های مغزی نیز تفاوت قابل‌توجهی در اعصاب این گروه یافتند. در گروه اول با مشکل misophonia، صداهای تحریک‌کننده باعث افزایش فعالیت در بخش‌های مختلف مغز نظیر لُب قدامی و قشر قدامی منزوی (AIC) می‌شد.

قشر قدامی منزوی در عمق تاشدگی قشر مغز قرار گرفته است که لُب قدامی و لُب آهیانه را از لُب تمپورال مغز جدا می‌کند. این ناحیه مسئول کنترل و مدیریت رفتارهای احساسی است. قشر قدامی منزوی همچنین وظیفه‌ی یکپارچه‌سازی سیگنال‌ها از جهان بیرونی با اطلاعات درونی بدن را دارد.

درحالی‌که صداهای تحریک‌کننده واکنش قشر قدامی منزوی افراد بدون misophonia را نیز تشدید کرد، اما هیچ افزایش قابل‌توجهی در فعالیت بخش‌هایی از مغز آن‌ها نظیر لُب قدامی مشاهده نشد. این عدم افزایش نشان‌دهنده‌ی سطح بالاتری از کنترل میان این دو قسمت مغز است.

افراد مبتلا به misophonia نه‌تنها با افزایش فعالیت قشر قدامی منزوی و لُب قدامی روبرو شدند، بلکه در ناحیه‌یکورتکس پیش پیشانی میانی، هیپوکامپوس و آمیگدال نیز شاهد این افزایش بودند. نتایج به‌دست‌آمده از ساختار کورتکس پیش پیشانی میانی نشان می‌دهد که این افراد دارای غلاف میلین عایق‌کاری شده‌ی ضخیم‌تری هستند که به اعصاب در جابجایی پیام‌ها کمک می‌کند.

شواهد نشان می‌دهند افراد مبتلا به misophonia دارای مغزهایی هستند که در کنترل انتقال پیام‌های مرتبط با صداهای خاص دچار مشکل است.

درحالی‌که افراد عادی به‌ندرت احساس بدی پیدا می‌کنند، مبتلایان به misophonia با یک صدای آزاردهنده به‌شدت خشمگین می‌شوند، زیرا این صدا توسط بخش‌های دیگری از مغز آن‌ها که با «واکنش‌ مبارزه یا پرواز» در ارتباط است، منتشر می‌شود.

سرپرست این تیم تحقیقاتی، سوکبیندر کومار، تأثیر یافته‌های خود را تشریح می‌کند:

این یافته‌ها برای بسیاری از افراد مبتلا به misophonia یک خبر خوب خواهد بود، زیرا این اولین بار است که ما توانسته‌ایم چنین تفاوتی در ساختار و عملکرد مغز آن‌ها شناسایی کنیم.

متأسفانه این یافته‌ها کمک چندانی به درمانی آسان این بیماری نمی‌کند، بااین‌حال به سایرین می‌فهماند که با چنین بیمارانی همدردی کنند و حداقل خوراکی‌های خود را با دهان بسته بجوند.

کمال در ساخت؛ بوگاتی پرده‌ های سالن تولید شیرون را کنار زد

بوگاتی پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام درهای سالن تولید مدل شیرون را به روی بازدیدکنندگان باز کرد. در سالن تولید این خودرو همه‌ی قطعات با دست مونتاژ می‌شوند.

ساخت و آزمایش هر خودرو کاری سخت و طاقت‌فرسا است؛ اما برخی از خودروها نیازمند زمان و توجه بیشتری نسبت به سایرین هستند. یکی از این خودروها، ابر خودروی جدید بوگاتی است. تولید بوگاتی شیرون به‌طور رسمی در شهر مولشیم فرانسه آغاز شده و این مجموعه نیز درهای سالن تولید خود را به روی بازدیدکنندگان گشوده است. در این سالن، ۱۸۰۰ قطعه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و خودروی بسیار گران‌قیمت شیرون را شکل می‌دهند.

بوگاتی شیرون

پس از تصمیم‌گیری‌های نهایی از سوی مشتریان در مورد ریزترین جزئیات خودرو، مرحله‌ی تولید آغاز می‌شود. مشتریان با یک مشاور از شرکت بوگاتی قرار می‌گذارند و در مورد تمامی آپشن‌های مدنظر صحبت می‌کنند. این آپشن‌ها از انتخاب رنگ گرفته تا ۸ مدل متفاوت از فیبر کربن در داخل و خارج خودرو را شامل می‌شوند.

اگر افراد نتوانند از میان ۳۱ نوع چرم و ۸ رنگ جیر برای تزئینات داخلی یکی را انتخاب کنند، بازهم تیمی از شرکت Le Maison Pur Sang به آن‌ها در انتخاب رنگ‌های دیگر مطابق با سلیقه‌شان کمک می‌کند.

بوگاتی شیرون

زمانی که تصمیمات نهایی از سوی مشتریان گرفته شد، ساخت خودرو در دستور کار شرکت قرار می‌گیرد. پروسه‌ای که حدود ۹ ماه به طول می‌انجامد. قبل از این‌که تمامی قطعات آماده شوند، بدنه به‌طور کامل مونتاژ و به سالن رنگ فرستاده می‌شود. رنگ‌کاری بدنه در ۸ مرحله انجام می‌شود. تمامی مراحل با دست انجام می‌گیرد و هر لایه قبل از شروع مرحله‌ی بعد به‌طور کامل پولیش می‌شود. خودروهایی که بدنه‌ی آن‌ها تماماً از فیبر کربن است نیز دارای فرآیند مجزایی هستند و همین مقدار زمان می‌برند.

بوگاتی شیرون

سالن مونتاژ بوگاتی در شهر مولشیم برخلاف سایر کارخانه‌های خودروسازی فاقد هرگونه نقاله برای حمل یا ربات است. تمامی مراحل تولید با دست و در ۱۲ ایستگاه مختلف انجام می‌شود. هرکدام از این ایستگاه‌ها موظف به انجام بخش کوچکی از فرآیند تولید شیرون هستند. در مرحله‌ی اول پیشرانه ۱۶ سیلندر W شکل شیرون که از قبل در کارخانه‌ی فولکس‌واگن در شهر سالزگیتر آلمان مونتاژ شده است، برای قرار گرفتن روی شاسی آماده می‌شود.

موتور بوگاتی شیرون

با توجه به قدرت خارق‌العاده‌ی ۱۵۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متری این پیشرانه، نمی‌توان آن را به‌راحتی در عقب خودرو قرار داد و به‌مانند سایر خودروها به شاسی پیچ کرد. درحالی‌که کابین سرنشینان و قسمت جلوی خودرو آماده‌ی اتصال به یکدیگر و تمامی سیم‌کشی‌ها انجام می‌شود، کل قسمت عقب خودرو در اطراف پیشرانه نصب می‌شوند. در همین زمان، لوله‌های اتصال‌دهنده‌ی خودرو به رادیاتورهای جلویی نیز در جای خود قرار می‌گیرند.

بوگاتی شیرون

برای اتصال قسمت عقب و کابین سرنشینان، تنها به ۱۴ پیچ تیتانیومی نیاز است. پس از بسته شدن پیچ‌ها، چهار چرخ در زیر خودرو قرار می‌گیرند و ماشین به مرحله‌ی بعدی فرستاده می‌شود. در این مرحله تمامی مایعات موردنیاز درون موتور ریخته می‌شود و ماشین برای اولین بار استارت می‌خورد.

بوگاتی شیرون

اگرچه بوگاتی برای آزمایش ویرون، یک دینامومتر (ابزاری که با آن کمیت‌هایی مثل نیرو، گشتاور و فشار را اندازه‌گیری می‌کنند) به‌خصوص ساخته بود، اما آن دینامومتر توانایی اندازه‌گیری قدرت و گشتاور پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر شیرون را نداشت. ازاین‌رو تیم بوگاتی دوباره دست‌به‌کار شد و قوی‌ترین دینامومتر غلتکی جهان را ساخت. این دینامومتر در اتاقی مجزا نصب شده است و می‌تواند با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت عمل کند. در طول مدت ۳ ساعت، شیرون به این دینامومتر وصل می‌شود و تمامی آزمایش‌های موردنیاز مثل ارتباط میان موتور و گیربکس، سنجش جریان هوا، کلاچ و سیستم الکترونیکی کمک‌راننده را پشت سر می‌گذارد.

بوگاتی شیرون

زمانی که شیرون از پس تمامی آزمایش‌های این دینامومتر غلتکی برآمد، آماده رفتن به مرحله‌ی بعد برای نصب پنل‌های بدنه خود می‌شود. با توجه به اینکه برخی از پنل‌های فیبر کربنی بسیار نازک هستند، درنتیجه آن‌ها در یک مرحله‌ی جدا سرهم‌بندی و توسط تیمی از تکنسین‌ها در موقعیت‌های مدنظر نصب می‌شود. پس از این مرحله تمامی این پنل‌ها ازنظر سلامت مورد بازرسی مجدد قرار می‌گیرد.

بوگاتی شیرون

علیرغم مدت‌زمان طولانی برای آماده‌سازی خودرو، بین دو تا سه روز طول می‌کشد تا تمامی پنل‌های بدنه نصب و فاصله‌ی میان هر پنل با تلورانس بسیار دقیقی توسط بوگاتی اندازه‌گیری شود.

بوگاتی شیرون

زمانی که پنل‌ها در جای خود قرار گرفتند، خودرو وارد مرحله‌ی آزمایش ۳۰ دقیقه‌ای «باران‌های موسمی» برای اطمینان از هرگونه عدم نشتی می‌شود. وقتی‌که این آزمایش هم با موفقیت انجام شد، قطعات داخلی خودرو نصب می‌شود و آزمایش‌های نهایی صورت می‌گیرد.

بوگاتی شیرون

شاید شما هم حدس زده باشید؛ مالکان این خودروها دوست ندارند بوگاتی جدید خود را با بدنه و چرخ‌های کثیف ناشی از آزمایش‌های پایانی مشاهده کنند، از این‌رو مهندسان در مولشیم چرخ‌های اصلی خودرو و حتی پنل زیر آن را برای آزمایش‌های پایانی تعویض و یک روز کامل صرف پوشاندن بدنه با لایه‌های محافظتی می‌کنند.

بوگاتی شیرون

خودرو سپس به یک فرودگاه برده و در باند آن با سرعت بالای ۲۵۰ کیلومتر امتحان می‌شود. این آزمایش پس از ورود خودرو به اتوبان کامل می‌شود. بعد از همه‌ی این مراحل، روغن گیربکس تعویض می‌شود و شیرون قبل از تحویل به مشتری، ۵۰ کیلومتر دیگر طی می‌کند.

بوگاتی شیرون

پس از تمامی این مراحل، لایه‌های محافظتی از روی بدنه جدا می‌شود و خودرو به مرحله‌ی پولیش نهایی می‌رود. پس از صرف دو روز زمان در مرحله‌ی پایانی رنگ، خودرو به یک تونل نور فرستاده می‌شود و یک متخصص لایه‌ی رویی رنگ را بازرسی می‌کند. در صورت وجود هرگونه عیب در رنگ بدنه، خودرو بار دیگر به مرحله‌ی پولیش و رنگ بازمی‌گردد. پس از دریافت تأییدیه از سوی متخصص بخش رنگ، حالا خودرو توسط مدیر فروش بازرسی می‌شود. این فرد تأییدیه‌ی نهایی را صادر و مقدمات تحویل خودرو به صاحبش را فراهم می‌کند.

بوگاتی شیرون

اگر تمامی این مراحل شما را شگفت‌زده کرد، بد نیست به یادتان بیاوریم قیمت هر دستگاه شیرون حداقل دو میلیون و ۶۱۲ هزار دلار است. به همین خاطر خریداران چنین خودروهایی انتظار یک محصول کامل و تمام‌عیار دارند و بوگاتی نیز شهرت خود را از این راه به دست آورده است.

ساخت باتری با هوا و دی‌اکسیدکربن

Air_carbon_dioxide_batteriesمحققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا روش جدیدی را برای تولید انرژی از دی‌اکسیدکربن ابداع کرده‌اند که صدها برابر قوی‌تر از انواع دیگر است.

به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، دانشمندان یک باتری سلولی شناوری ارزان تولید کرده‌اند که بیشتر از محلول‌های آب حاوی دی‌اکسیدکربن محلول یا هوای عادی محلول استفاده می‌کند. از آنجایی که مایعات حاوی غلظت‌های متفاوت دی‌اکسیدکربن هستند، سطوح PH متفاوتی هم دارند و این عدم تعادل باعث تولید برق می‌شود.

 

در یک باتری سلولی شناور، دو مایع توسط یک غشا از هم جدا می‌شوند تا با یکدیگر ترکیب نشوند اما یون‌ها در میان آن‌ها جریان پیدا می‌کنند. با تبادل یون‌ها بین محلول غلیظ‌تر دی‌اکسیدکربن و محلول هوای عادی، ولتاژ در الکترودهای اکسیدمنگنز هر دو مخزن تغییر می‌کند. این کار به شبیه‌سازی جریان الکترون‌ها میان دو الکترود متصل پرداخته و در نتیجه تولید برق می‌شود.

 

زمانی که تمرکز یون‌ها عادی می‌شود، می‌توان بطور موثری باتری را با پر کردن مجدد هر مخزن با محلول متضاد و معکوس کردن جریان الکترون‌ها، دوباره شارژ کرد. محققان توانستند این کار را بیش از 50 بار انجام دهند و پس از آن، کاهش عملکرد مشاهده شد.

 

این باتری در دمای اتاق به کار پرداخته و از مواد و فرآیندهای ارزان استفاده می‌کند. با این حال محققان معتقدند که استفاده از دستاورد آنها در مقیاس بزرگ هنوز مقرون‌ بصرفه نیست. آن‌ها امیدوارند بتوانند این باتری‌ها را به ایستگاههای نیروی سوخت فسیلی ادغام کنند تا از انتشارات گازهای دی‌اکسیدکربن آن‌ها برای تولید انرژی بیشتر استفاده کنند.

 

این تحقیق در مجله Environmental Science & Technology Letters منتشر شده است.

 

خطرات«آرسنیک» موجود در برنج در روش‌های پخت متداول

به گفته محققان در روش‌های معمول پخت برنج، میزان قابل‌توجهی آرسنیک در برنج برجای می‌‌ماند.Arsenic_in_rice
 
به گزارش تسنیم، آزمایش‌ها نشان می‌دهد که روش‌های متداول برای پخت و پز برنج طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان را با مشکلات بهداشتی از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان  مواجه می‌کند.
 
بر اساس گزارش ایندیپندنت، به گفته دانشمندان، سالانه میلیونها نفر جان خود را به‌واسطه پختن برنج به روش‌های معمول در معرض خطر قرار می‌دهند.
 
دانشمندان هشدار می‌دهند که آزمایش‌های اخیر آنها نشان می‌دهد در یک روش معمول پخت و پز برنج -که برنج را در یک ظرف با آب بجوشانیم تا بخارپز شود- در تمام کسانی که برنج را به این روش مصرف کرده‌اند آثار وجود سم «آرسنیک» دیده شده است.
 
وجود  «آرسنیک» نتیجه استفاده از سموم صنعتی و آفت‌کش‌هایی است که استفاده از آنها در سال‌های اخیر رو به افزایش نیز گذاشته است.
 
وجود این ماده شیمیایی در برنج مصرفی خانواده‌ها با طیف وسیعی از مشکلات بهداشتی از جمله بیماری قلبی مرتبط است؛ دیابت و سرطان نیز از جمله بیماری‌هایی هستند که به‌واسطه استفاده نادرست از این‌گونه محصولات گریبان‌گیر افراد می‌شوند.
 
به گفته «اندی مهارگ»(Andy Meharg)، در حالی که به طور کلی اعتقاد عمومی بر این است که آرسنیک با آب پز کردن برنج از بین می‌رود اما باید بگوییم که این سم فقط زمانی از بین می‌رود که برنج را به مدت یک شب خیسانده شود.
 
«مهراگ»(Meharg) که استاد علوم زیستی در دانشگاه «کوئینز»(Queen's University) در «بلفاست»(Belfast) است می‌گوید:"ما برای سنجش میزان آرسنیک در برنج، برای پختن برنج از 3 روش استفاده کردیم؛
 
در روش اول، نسبت دو بخش آب به یک بخش برنج را به کار بردیم که همان روش معمول پختن برنج توسط عموم است، سپس از نسبت 5 قسمت آب و یک قسمت برنج استفاده کردیم و در نهایت برنج را یک شب خیساندیم".
 
به گفته وی :"میزان آرسنیک باقیمانده در روش اول 80 درصد و در روش دوم نصف و در روش آخر تقریبا به صفر رسیده بود."
 
در واقع امن ترین روش پختن برنج آن است که برنج را قبل از پختن از شب قبل بخیسانید.
 
لازم به ذکر است حدود 58 درصد از محصولات مبتنی بر برنج در کشور انگلیس حاوی سطوح بالایی از «آرسنیک» هستند.

مقالات دیگر...

در باره ما

وبگاه مواد شیمیایی مرک وارد کننده عمده مواد شیمیایی مرک آلمان و اصلی ترین عامل توزیع کننده محصولات مرک در ایران می باشد .وبگاه مواد شیمیایی مرک , دست اول ترین توزیع کننده مواد شیمیایی مرک در ایران می باشد . بنابرین شما به ارزان ترین قیمت در بازار دست خواهید یافت  چراکه این تخصص ماست .

لینک های مرتبط

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونیتوسط پلیس سایبری را دارد

تماس با ما

آدرس :

  • تهران - خیابان کارگر شمالی - خیابان فرصت شیرازی - تقاطع ولعصر

تلفن:

  • 74 21 59 66 021
  • 72 60 42 66 021

ایمیل:

  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

       

پیامک :

  • 10000 29 5000

فکس :

  • 79 61 77 89 021

 

JoomShaper